Zöldségek, gyümölcsök és az egészség

A zöldségek és gyümölcsök gazdagok: 

– vitaminokban,
– ásványi anyagokban,
– rostban és
– magas a víztartalmuk, tehát szomjoltóak!

Vitaminok: 

Ahhoz, hogy szervezetünk egészséges legyen, vitaminokra van szükség!
– Szervezetünknek 13 vitaminra van szüksége, ebből 3-at tudunk előállítani megfelelő táplálkozás és ideális körülmények esetén.
– A vitaminokat az egészséges szervezet hetekig is tudja tárolni!

Vízben oldódó vitaminok
– B-vitamin
– C-vitamin
Zsírban oldódó vitaminok – A-vitamin
– D-vitamin
– E-vitamin
– K-vitamin

Ásványi anyagok

A gyümölcsök és a zöldségek az ásványi anyagok fő forrásai, amelyek beépülnek
szervezetünkbe, hogy az egészségesen és kiegyensúlyozottan működjön.
Ásványi anyagok: kalcium, vas, foszfor, magnézium, cink, jód, króm, nátrium, kálium,
réz, mangán, szelén, molibdén, fluor.

Kalcium – ribizli, petrezselyem, olajos magvakVas – sóska, spenót
Kálium – diófélék, hüvelyesek
Magnézium – paradicsom
Nátrium – sárgadinnye Réz – héjasok (dió, mogyoró, mandula)
Króm – hüvelyesek (bab, borsó, lencse)
Mangán- – dió, mogyoró
Molibdén – sötétzöld levelesek
Cink – dió

Rostok A zöldségek és gyümölcsök másik nagy ajándéka a rost.
A rostok nagyon hasznosak a bélrendszerben, mert megkötik, mozgatják és könnyen eltávolítják a salakanyagokat, segítik az emésztést és az anyagcserét.

A rostdús étkezés a megelőzésben és a már kialakult tünetek enyhítésében is hatásos. Gyümölcsök közül érdemes az almát, a málnát, a szedret, az epret, az egrest, a szilvát, a körtét, a cseresznyét, a fekete ribiszkét és a banánt előnyben részesíteni. Szárított formában is lehet őket fogyasztani. A hüvelyes zöldségek, mint a bab, a borsó, a csicseriborsó és a lencse, gazdag rosttartalmuk miatt jótékony hatással vannak az emésztőrendszer kiegyensúlyozott működésére. A spenót, a sóska, a cékla, a brokkoli és a kelbimbó olyan „megosztó” ételek, amelyeket vagy utál, vagy imád az ember, de tanácsos megbarátkoznia velük. Ajánlott az is, hogy a teljes kiőrlésű gabonafélék, a rozs, a hajdina, a korpa és a zab a mindennapi étrend alapvető eleme legyen.

Víz

A zöldségek és gyümölcsök nagyon sok vizet tartalmaznak, így kiválóan oltják a szomjúságot!
A zöldségek és gyümölcsök víztartalma kb. 70-95%