Az egészséges életmód

Az 1997. évi egészségügyi törvény megfogalmazása szerint:

  • az egészség az egyén életminőségének és önmegvalósításának alapvető feltétele,
    amely döntő hatással van a családra, a munkára, és ezáltal az egész nemzetre;
  • mindenkinek joga van olyan ismeretek megszerzéséhez, amelyek lehetővé teszi az
    egészség megőrzésével és fejlesztésével kapcsolatos lehetőségek megismerését, valamint megfelelő tájékoztatáson alapuló döntések meghozatalát az egészséggel kapcsolatos kérdésekben;
  • mindenkinek a saját egészségi állapotáért a tőle elvárható módon felelősséggel kell
    tartoznia;

A rendszeres testmozgás egészségünk legjobb karbantartója: az egész szervezetre kedvező hatással van. A rendszeres testmozgás fokozza a teljesítményt, formálja a személyiséget, alakítja az életmódot. A fiatalok számára a sport hozzájárul az egészséges személyiség fejlődéshez, a testi és mentális érési folyamathoz. A gyakori testmozgás csökkenti az ifjúkori megbetegedések előfordulásának gyakoriságát.

Egészséges életmód összetevői: táplálkozás, mozgás, higiéné, szórakozás, pihenés, lakóhely, munkahely. Az életmód lehetőé teszi az egészség megőrzését, az aktív, hosszú életet.

A minőségi táplálkozás fontos az egészséges élet megvalósításában. Az egészséges táplálkozás a különféle ételek és italok megfelelő arányban
és mennyiségben, kellő változatossággal történő rendszeres fogyasztása. Ezáltal a betegségek kockázatát minimálisra csökkenthetjük. Az egészséges étrendnek megfelelő mennyiségben kell tartalmaznia a szervezetünk számára fontos energiát adó tápanyagokat (fehérjéket, zsírokat, szénhidrátokat) és energiát nem adó tápanyagokat (vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket). Próbáljunk változatosan táplálkozni minél többféle nyersanyag felhasználásával, a lehető legtöbbféle készítési módot alkalmazva. Az étrendben nagyobb súllyal kell szerepelniük a piramis alján elhelyezkedő élelmiszereknek (teljes kiőrlésű gabonák, zöldségek, gyümölcsök, egészséges zsiradékok), mint azoknak az élelmiszereknek, amelyek a piramis csúcsa felé találhatóak meg. Ezek közé tartoznak például a vörös húsok, illetve a cukrozott és sózott nassolnivalók is. Kiváló reggelik lehetnek: szendvicsek, feltétnek: zöldségpástétom, húskrém, sovány sonka, tojáskrém, töltött tojás, friss zöldfűszerekkel ízesítve, természetesen nyers zöldséggel kiegészítve, különféle kásák pl. zabkása, kukoricakása, esetleg lehet hozzá adni aszalt gyümölcsöket, de nyerset is. Tízóraira, uzsonnára: lehet nyers gyümölcsöt magában, néhány szem olajos maggal pl. dió, mandula stb., natúr joghurttal, sajttal, túróval, nyers idényzöldséget. Ebéd, vacsora: a zöldségeket levesben is jól használhatjuk. Az egészség megőrzése és a betegségek megelőzése érdekében rendszeresen fogyasszunk zöldségféléket, főzelékféléket és gyümölcsöket.

Tápanyagnak nevezünk minden olyan anyagot, amelyből a szervezet a működéséhez szükséges energiát vagy a növekedéséhez, illetve regenerálódásához szükséges építőanyagokat nyeri. Ilyen szerves tápanyagok a fehérjék, a zsírok és a szénhidrátok. Emellett a tápanyagok
közé tartoznak az energianyerésre közvetlenül nem hasznosítható ásványi sók és a víz is. A szervezet egészséges működése szempontjából alapvető a megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyag felvétele.

Vélemény, hozzászólás?